lördag 22 mars 2014

Jag undrar vem han är

Saraqeb, 18.03.14

Kirurgen H går från att pilla ut ett mynt ur rumpan på en 4-åring till att öppna kraniet på en motståndsman från Kafranbel. Patienten ser ut att vara i 40-årsåldern, lite gråa hår i tinningarna, långt burrigt skägg. Hans högra öga är igenbommat av en stor blå blodansamling. Runt hans huvud är virat lager på lager av vita bandage och kompressionsförband men trots det rinner hans blod ur honom och ner på mina kängor när jag pumpar luft genom tuben i hans mun. Han andas litegrann själv men jag får hjälpa honom då och då. Han är helt tyst men rör lite på högerhanden. Han är omringad av kamrater, män med stora vapen vankar fram och tillbaka i väntrummet och viftar ilsket bort tårarna som rinner ur deras ögonvrår.


Jag undrar vem han är. Jag tänker att han är en av dem som vaktat en checkpoint som vi viftats igenom. Eller en av dem som sjungit en morallyftande sång genom walkietalkiekommunikationen. Jag undrar om revolutionen för honom inneburit att en dröm slagit in eller att de istället lagts på is. Han har en liten kula på magen som jag tänker beror på att han har någon som älskar och vårdar honom. Men hon är inte här. Jag får en plötslig lust att pussa honom på pannan men det går ju inte för sig. Jag viskar min respekt innan han bärs iväg i en filt av sina kamrater till skiktröntgenapparaten, ett tydligt blodspår på golvet efter honom. Jag hoppas att hans mamma hinner hit innan livet rinner ur honom för det är tydligt att han kommer att dö. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar